تولید کننده ظروف ملامین تک نگین یزد در پاکدشت تهران

تفاوت ظروف آرکوپال و ملامین

ظروف ملامین

زمان مطالعه 1 دقیقه

تفاوت ظروف آرکوپال و ملامین

انتخاب ظروف آشپزخانه و غذاخوری مناسب که خصوصیات ویژه ای مانند زیبایی و چشم نوازی، شستشوی آسان و دوام و ماندگاری مطلوبی داشته باشند، یکی از دغدغه های بزرگ خانم های خانه دار و نیز صاحبان مشاغلی است که از ظروف مختلف استفاده زیادی دارند. ظروف قابل استفاده و رایج در کشور ما به طور کلی در چهار شکل پر طرفدار چینی، پیرکس، آرکوپال و ملامین تولید و عرضه می شوند. یکی از سوالات رایج خانم ها این است که از بین آرکوپال و ملامین کدام یک برای استفاده روزانه به صرفه تر است.

در این گفتار می خواهیم ویژگی های آرکوپال و ملامین را با همدیگر مقایسه کنیم تا تصمیم گیری برای خرید این محصولات برایتان راحت تر باشد.

🔹🔸 تفاوت آرکوپال و ملامین از نظر متریال 🔹🔸

در ابتدا تعریفی کلی از آرکوپال و ملامین ارائه می دهیم تا به طور کامل متوجه شوید که تفاوت متریال این دو محصول در چه چیزی است تا انتخاب کردن برای شما راحت تر باشد. آرکوپال به طور کلی ترکیبی از شیشه و چینی است؛ یعنی مواد سازنده ی شیشه و چینی که شامل کربنات سدیم، آهک، سیلیس و... هستند در دمای بالا و طبق فرمول ویژه ای با یکدیگر ترکیب می شوند تا متریال اوپال ها تولید شوند، البته متریال سازنده اوپال بیشتر شبیه متریال سازنده شیشه است سپس این متریال به شکل ظروف اوپال در می آیند.

دقت کنید که نام اصلی این متریال اوپال است و به دلیل یدک کشیدن نام اولین سازنده این ظروف که شرکت فرانسوی آرک است، در ایران اصطلاحا به ظروفی با این متریال ظروف آرکوپال می گویند. در مقابل، متریال سازنده ظروف ملامین نوعی پلاستیک فشرده شده است، استفاده از آلیاژ پلاستیکی برای تولید ملامین ها قدمت بسیار بیشتری از آرکوپال دارند. به تعبیر دیگر، آرکوپال یا همان اوپال بسیار به روز تر از ملامین است پس از جهت نوع متریال این دو محصول تفاوت های بسیاری دارند.

🔹🔸 تفاوت آرکوپال و ملامین از نظر شکل ظاهری 🔹🔸

هم آرکوپال ها و هم ملامین ها متریال بسیار طرح پذیر و رنگ پذیری دارند؛ بنابراین انواع سبک ها و مدل های ظرف ملامینی و آرکوپال از نظر شکل هندسی، سبک تولید و هم چنین طرح و رنگ های متعدد تولید شده اند. ظروف ملامین و ظروف آرکوپال در تنوع محصولات از نظر طراحی، رنگ و مدل به صورت پایاپای پیش رفته اند و از هر دوی این ظروف نمونه های بسیار متنوعی به بازار عرضه شده است اما از نظر شکل ظاهری به خاطر اینکه در ترکیبات آرکوپال ها مواد براق تری مثل شیشه هم به کار رفته است، آرکوپال ها ظاهر براق تر و درخشنده تری دارند و به طور کلی جلوه نهایی آن ها به شکلی است که بیشتر خانوم ها آرکوپال ها رو زیبا تر از ظروف ملامین می دانند.

در مقابل، گونه هایی از ظروف ملامین جدید هم که بسیار براق، نازک و خوش نقش و نگار طراحی شده اند، می توانند از نظر زیبایی با آرکوپال ها برابری کنند و حتی از نظر رنگ و طراحی ترجیح داده شوند. به طور کلی می توان گفت که آرکوپال ها هم از نظر شکل ظاهری و هم مدل، نسبت به ظروف ملامینی تنوع بیش تری دارند.

چون متریال اوپال ها پتانسیل بهتری برای شکل پذیری دارند، همین امر باعث می شود که نمونه های ظروف آرکوپال موجود در بازا، ر از تنوع بیشتری برخوردار باشند. البته این برتری به این معنی نیست که ملامین ها شکل پذیری کمی دارند؛ ملامین ها هم در مدل های مختلف و متنوعی به بازار می شوند.

🔹🔸 مقایسه ظروف ملامینی و آرکوپال از نظر وزن 🔹🔸

از نظر وزن تقریباً می توان گفت که آرکوپال ها از ملامین های جدید، کمی سنگین تر هستند ولی این اختلاف وزن آن قدر محسوس نیست که در انتخاب محصول تاثیر بگذارد. پس به طور کلی می توان گفت هر دوی این ظروف از نظر وزن، ظروف سبکی به شمار می روند و حمل و نقل آن ها به دلیل همین سبُکی راحت تر از ظروف شیشه ای و چینی است.

🔹🔸 مقایسه آرکوپال و ملامین از نظر قیمت 🔹🔸

به طور کلی ظروف آرکوپال و ملامین نسبت به ظروف چینی قیمت کم تری دارند، از نظر قیمت ظروف ملامینی به نسبت از ظروف آرکوپال هم ارزان تر هستند. ارزان تر بود ظروف ملامینی در کنار خواصی مانند سبک بودن و قابلیت جابه جایی آسان، ظروف ملامینی را به ظروفی پر طرفدار برای استفاده در غذاخوری ها و پیک نیک تبدیل کرده است.

از طرفی ظروف آرکوپال با توجه به قیمت بیشتری که دارند، ظروف زینتی تر و لوکس تری نسبت به ظروف ملامینی به حساب می آیند و برای پذیرایی در مهمانی ها و هم چنین استفاده در هتل ها و تالار های لوکس، گزینه های بهتری هستند.

🔹🔸 مقایسه ظروف اوپال و ملامین از نظر دوام و ماندگاری 🔹🔸

از نظر دوام و ماندگاری ظروف ملامینی و آرکوپال، هر دو ظروف محکم و مقاومی هستند و به ندرت در اثر ضربات سطحی دچار لب پریدگی و شکستگی می شوند. اگرچه آرکوپال ها نسبت به ظروف چینی و هم چنین ظروف پیرکس دوام و مقاومت بیشتری دارند و به سادگی شکسته نمی شوند اما در مقایسه با ملامین ها این ظروف ملامینی هستند که نشکن تر و مقاوم تر از ظروف اوپال هستند.

🔹🔸مقایسه ملامین و آرکوپال از نظر سلامت و شستشوی آسان🔹🔸

تا دو دهه گذشته ظروف ملامینی به عنوان پر طرفدار ترین ظروف آشپزخانه و پذیرایی مورد استفاده قرار می گرفتند تا اینکه شایعه ای مبنی بر سرطان زا بودن متریال این ظروف منتشر شد و تا حد زیادی باعث کنار گذاشته شدن این ظروف از بین انتخاب های رایج افراد برای خرید ظروف آشپزخانه و پذیرایی شد اما با وجود اینکه این شایعه از از نظر علمی تأیید نشده است اما اضافه شدن آرکوپال ها به بازار اجازه استقبال مجدد از ظروف ملامینی را نداد.

در واقع یکی از اصلی ترین برتری های ظروف ملامین نسبت به ظروف پیرکس و چینی، تحمل دمای بالا و عایق بودن این ظروف بود که باعث می شد این ظروف در مایکروفر قابل استفاده باشند که البته آرکوپال ها هم این خاصیت را دارند. (بعضی از پیرکس های جدید نیز می توانند دمای بالا را تحمل کنند)؛ بنابراین از نظر سلامت نسبت به ملامین ها ارجعیت پیدا کردند.

از نظر راحتی در شستشو هم هر دوی این محصولات شستشوی دستی راحتی دارند. از نظرشست و شو در ماشین لباسشویی هم با وجود اینکه آرکوپال ها محدودیتی ندارند اما شست و شوی ملامین ها کمی آسان تر است.

برای بسیاری از خانم هایی که تمایل دارند برای دورهمی ها، پیک نیک و مهمانی های دوستانه از ظروف زیبا و مقاومی استفاده کنند که قیمتی به نسبت ارزان تر از محصولات چینی دارند، دو گزینه تحت عنوان ظروف ملامینی و ظروف اوپال برای انتخاب وجود دارد. هم چنین این دو محصول بهترین گزینه برای استفاده در هتل ها، رستوران ها و سالن های غذاخوری نیز هستند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.